Sběr březové vody

22.03.2014 17:41

Má 1. zkušenost s březovou vodou mě trochu šokovala. Byl jsem totiž malý, chtěl jsem si postavit bunkr ve větvích a bříza měla být jeden ze tří opěrných stromů. Když jsem do ní však zatloukl 1. hřebík, začala kolem něj rychle vytékat míza a já se bál, aby to strom vážně nepoškodilo, takže jsem ten bunkr raději nikdy nepostavil.

 

Později jsem se ale dozvěděl, že právě kvůli té míze se břízy odnepaměti běžně nařezávají (aniž by jim to významněji uškodilo). Jde totiž o podzemní vodu přefiltrovanou kořenovým systémem od toxinů a obohacenou o všemožné živiny (éterické oleje, vitamín C, minerály, cukry...), takže je velmi zdravá. Bohužel jí lze získávat pouze v 1. polovině jara (možná to souvisí i s názvem měsíce březen), kdy se stromy probouzí ze zimního spánku.

 

U mladších bříz stačí naříznout lýko, u starších je lepší vyvrtat malou dírku. Aby voda nestékala po kmeni, je potřeba jí odklonit např. nějakou trubičkou, třeba dutým vyschlým stéblem (těch po zimě bývá dost) a jímat do nádoby, která by měla být zajištěná proti vpadnutí hmyzu, který by mízu mohl znečistit.

 

Takto lze z jednoho stromu za sezónu získat až pár desítek litrů březové vody (letos na Ekozámečku to bylo výrazně méně, nejspíš vlivem sucha, ale pokud někoho napadá jiná možnost, můžete nám zkusit poradit, ;o) ). Se sběrem se končí, když pupeny začnou rašit, míza přestane téct...